به گزارش نام دل به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، با توجه به دغدغهمندی این بانک برای دسترسی همه اقشار و مشتریان خود به خدمات بانکی به عنوان یکی از اصلیترین حقوق اجتماعی، علاوه بر شعب، باجههای ویژه نابینایان با امکاناتی همچون دستگاههای برجستهنگار، نمایشگر بریل و… در شهرهای تهران، اردبیل، تبریز، ارومیه، بیرجند، مشهد، بجنورد، شیراز، قزوین، قم، سنندج، ساری و یزد آماده ارائه خدمات بانکی به مشتریان روشندل میباشند.
در سامانه بام تحت وب نیز منوها، فیلدها و ویجتهای پرکاربرد برای روشندلان مناسبسازی شده و سایر ویجتها نیز بنا بر میزان استفاده در حال بهبود هستند.
در این سامانه، پس از نصب برنامههای صفحهخوان توسط کاربران و انجام تنظیمات لازم، تمامی متنهای موجود در سامانه، فیلدها، ویجتها و منوها برای کاربر خوانده میشوند.
به عنوان نمونه، یکی از برنامههای کاربردی صفحهخوان «NVDA» است که پس از نصب در کامپیورتر کاربر و انجام تنظیمات، تمامی متنها به زبان فارسی خوانده میشوند. از سویی، در اپلیکیشن همراه بام نسخه اندروید نیز تغییرات و اصلاحات لازم صورت گرفته و با انجام تنظیمات روی گوشی، امکان گویا شدن ویجتها و منوهای پر کاربرد برای نابینایان فراهم شده است.
کاربر به منظور فعالسازی امکان خواندن منوها، ویجتها و فیلدهای این اپلیکیشن از طریق گوشی تلفن همراه خود ابتدا باید اپلیکیشن «e Speak NG» را از استورهای اندروید دانلود و نصب کند.
سپس با ورود به بخش تنظیمات گوشی تلفن همراه خود، به منوی Accessibility وارد، انتخاب گزینه text-to- speech، انتخاب گزینه e Speak NG در فیلد preferred engine، انتخاب زبان فارسی در فیلد Language و فعالسازی گزینه talkback و یا voice assistant اقدام کند. لازم به ذکر است، خدمات جدید سامانه بام هم مطابق با استانداردهای دسترسیپذیری برای روشندلان عزیز طراحی و تولید میشوند.